Jak zkrotit domácí rozpočet

Určitě to všichni znáte... jakmile skončí mateřská a začne chodit pouze rodičovský příspěvek, tak musíte hodně přemýšlet o tom, co si koupíte a jak daleko je do dalšího měsíce. Je mnoho maminek, které musí vyjít s málem a mají můj hluboký obdiv. Já mám to štěstí, že mám vedle sebe muže, který mi moji bilanci vylepšuje.

Přesto dodržuji pár základních pravidel, kterými se snažím náš rodinný rozpočet tolik "nevysávat". Předám vám mých pár rad a třeba někomu pomůžou najít v rodinné peněžence skryté rezervy.


Plánovat, plánovat, plánovat




Plánování je základním kamenem, který mi velmi pomohl zkrotit domácí rozpočet a to zejména v oblasti za jídlo. S mužem jsme požitkáři a než si koupit něco na sebe, tak to utratíme za dobré jídlo. Ráda a často nakupuji potraviny ve farmářských prodejnách nebo v Marks & Spencer, které zrovna nepatří k nejlevnějším. Na běžné a velké týdenní nákupy využívám nejčastěji Globus nebo Lidl.

Na nákupy jděte s jasně sepsaným seznamem a za žádnou cenu se od něj neodklánějte :) V neděli si projdu lednici, sepíšu si jídelníček na celý týden a podle toho udělám nákupní seznam. Jeden čas jsem si výdaje evidovala a nevěřila jsem vlastním očím. Měsíčně jsem tímto způsobem ušetřila i 2.000 Kč, což už není málo.

Při nahodilých nákupech se mi stávalo, že jsem na spoustu věcí zapomněla a pak jela nakupovat několikrát za týden. No a pokaždé něco přihodíte do košíku, co jste vlastně vůbec nepotřebovaly. To se pak nestačíte divit, jak to rychle naskakuje.

Jediné položky, které nakupuji častěji, je čerstvé ovoce a zelenina. Té je u nás velká spotřeba a nesmí na našem talíři chybět.

Tip pro vás:
V Globusu mají fajn bonusový program, který vám navíc ušetří další peníze. Navíc o něm na rozdíl od Tesca někdo trošku přemýšlel, takže slevové kupony, které mi zasílají se vztahují na položky, které nakupuji, nebo bych si  koupila.

Do Marks & Spencer chodím nakupovat před zavírací dobou, protože je spousta položek zlevněných a pak je nákup až o 15% levnější, přitom na vzhledu potravin a jejich čerstvosti se nic nemění.


Slevové programy

Všechny  velké firmy mají své slevové programy. Vybírám si, kde se zaregistruji a komu dám své osobní údaje, protože jinak bych na kartičky musela mít extra peněženku a to není v mých silách si pamatovat, u koho a jakou mám vlastně slevu (leckdy spíš zadarmo poskytnete obchodníkům své cenné údaje a nic z toho nemáte).

Které slevové programy využívám a vyplatí se mít jejich kartičku?





  • DM Drogerie
    Sem chodím opravdu velmi ráda. Skvělý sortiment pro děti a poměrně široká nabídka potravin. Lze využívat jejich šekové knížky, které mají zajímavé bonusy a také slevu 10% na celkový nákup, což se při větším objemu opravdu vyplatí.
  • Globus
    Jak jsem psala výše, mají poměrně dobře promyšlený svůj benefitní program. Vyhovuje mi možnost nakupovat přes skener rovnou do košíku bez nutnosti několikrát vyskládávat nákup z košíku na pás a zase zpět. Zapracovali také na rozšíření sortimentu zdravých potravin (raw, bio, bezlepek, veganské), což velmi vítám.
  • Feedo.cz
    Co se týká dětského sortimentu, tak zde najdu vše co potřebuji. Vyhovuje mi rychlost a kvalita dodání. V jejich eshopu také sbíráte bonusové body, které pak můžete proměnit za vybrané položky. Zde by na tom mohli trošku zapracovat, protože pokud objednáváte pravidelně, tak vám body naskakují a nechce se vám přihodit další vatové tamponky nebo ikea hrníček a spíš byste uvítali např. slevu na celý nákup a podobně.
  • Tchibo
    Tomuhle obchodu jsem se dlouho bránila a ignorovala jej. Postupně jsem mu ale začala přicházet na chuť, protože některý jejich sortiment (dětské oblečení, sportovní oblečení) je v bezvadné kvalitě a za přijatelné ceny. Za nasbíraná zrnka za nákupy můžete jednou za čas nakoupit zboží za zvýhodněné ceny, což využívám.
    Mimochodem, jejich basic bavlněná trička jsou fakt super. Pevná bavlna, nepřetáčí se švy!

Zrušte newslettery



Odhlašte se z odběru newsletterů ze všech eshopů. Velmi často a neřízeně jsem si koupila věci, které jsem vlastně nepotřebovala a investice do nich byla zbytečná. Je lákavé, když si večer sednete k telefonu nebo tabletu a hned na vás vyskočí lákavé slevy a nabídky. Při dnešní možnosti platit on-line je vaše peněženka ve velkém ohrožení :)

Zrušením odběru newsletterů jsem tyhle své nákupní mánie minimalizovala a teď jdu na eshop pouze, když něco opravdu potřebuji a chci si koupit.


Přivýdělek a brigády

Zdroj


Mně se velmi osvědčilo být v kontaktu se svým zaměstnavatelem. Na mateřské jsem si udělala živnostenský list a přivydělávám si nárazovými brigádami. Před mateřskou jsem pracovala v marketingu, takže k psaní článků a počítačové grafice mám blízko. Oprášila jsem kontakty a pro pár společností nyní můžu z domova pracovat. Není to závratná částka do rodinného rozpočtu, ale mě to udržuje "v kondici" a nemám pak tolik výčitek, když si koupím něco pěkného na sebe :)

Projděte kontakty v telefonu, sejděte se s přáteli a dejte jim vědět, co umíte a že se po nějaké brigádě poohlížíte. Sami se pak budete divit, že si k vám nějaká nabídka cestu najde. Zvlášť nyní, když je na trhu práce nedostatek lidí a firmy velmi uvítají i zkrácené úvazky (na menších městech je to možná jiné, o tom nemám přehled, ale v Praze je nyní velká poptávka ze strany zaměstnavatelů).




To jsou mé rady a tipy, jak vylepšit domácí rozpočet. Dejte mi vědět do komentářů, jak s tím bojujete vy a jestli máte další zajímavé nápady, jak ušetřit. Pomalu se blíží léto a s ním i dovolené, takže je nejvyšší čas začít šetřit do prasátek :)


Tereza


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kam s dětmi na výlet: hotel Na Farmě, Poděbrady, Kutná hora

Kam s dětmi na výlet: Zoopark Zájezd

Ráda čtu... moje oblíbené blogy

Na radu u laktační poradkyně